برزیل از پیوستن به پروژه «یک کمربند، یک جاده» چین انصراف داد



به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه بیزینس استاندارد، سلسو آموریم مشاور ویژه رئیس‌جمهور برزیل در امور بین‌الملل، اعلام کرد که برزیل تصمیم گرفته است به این پروژه عظیم چند میلیارد دلاری نپیوندد. این تصمیم در حالی اعلام می‌شود که شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین، قرار است ۲۰ نوامبر (۳۰ آبان) برای دیدار با مقامات برزیلی به این کشور سفر کند.

با وجود تلاش‌های لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس‌جمهور برزیل، برای تقویت روابط با چین، برازیلیا از پیوستن به این پروژه زیرساختی خودداری کرده است. آموریم اظهار داشت که کشورش مایل نیست پروژه‌های زیرساختی و تجاری چین را به عنوان یک نوع تضمین بپذیرد.

با این حال، برزیل امیدوار است که از چارچوب‌های پروژه یک کمربند، یک جاده برای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در پروژه‌های زیرساختی داخلی خود استفاده کند. هدف این کشور این است که پروژه‌های داخلی مرتبط با این طرح را بدون لزوم پیوستن رسمی به این گروه هماهنگ کند.

براساس گزارش روزنامه صبح جنوب چین، آموریم هفته گذشته به‌همراه روی کاستا رئیس دفتر رئیس‌جمهور برزیل، به چین سفر کرده بود تا درباره این پروژه گفت‌وگو کند، اما به نظر می‌رسد که پس از بازگشت از این سفر از پیشنهادهای چین قانع نشده باشد.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر، چندین کشور به‌ دلایل اقتصادی و راهبردی از پیوستن یا ادامه مشارکت در پروژه «کمربند و جاده» چین انصراف داده‌اند.

ایتالیا در سال ۲۰۲۳ تصمیم به خروج از این ابتکار گرفت و این اقدام را نتیجه عدم دستیابی به منافع اقتصادی مورد انتظار و همچنین تجدیدنظر در روابط با چین دانست. ایتالیا که در سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۸ شمسی) به‌عنوان تنها کشور گروه هفت شامل هفت کشور صنعتی جهان به این طرح پیوسته بود، اکنون در حال بررسی مجدد همکاری‌های خود با چین است و مایل است در زمینه سرمایه‌گذاری و تجارت، سیاستی مستقل‌ و خارج از این ابتکار را دنبال کند.

هند نیز به‌طور کلی از آغاز پروژه از پیوستن به آن خودداری کرده و نگرانی‌هایش را در زمینه تمامیت ارضی و اثرات ژئوپلیتیکی این طرح بیان کرده است. این کشور تنها عضو بریکس و سازمان همکاری شانگهای به شمار می‌آید که به این ابتکار نپیوسته است.

ابتکار «کمربند-جاده» چین (Belt and Road Initiative) که به نام راه ابریشم جدید و مدرن شناخته می شود، پروژه‌ای راهبردی است که توسط چین آغاز شده و به دنبال اتصال آسیا به آفریقا و اروپا از طریق شبکه های زمینی و دریایی با هدف بهبود یکپارچگی منطقه، بازگشت تجارت از دریا و هوا به خشکی و همچنین افزایش رشد اقتصادی است.

این نام در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین، ابداع شد و برگرفته از مفهوم جاده ابریشم است که ۲۰۰۰ سال پیش در زمان سلسله هان ایجاد شد؛ در واقع جاده ابریشم یا راه ابریشم یک شبکه ارتباطی بسیار قدیمی است و شامل مسیرهای تجاری است که برای قرن ها، چین را از طریق اوراسیا به دریای مدیترانه متصل می کرد.

این پروژه شامل یک کمربند اقتصادی و یک گذرگاه بین قاره ای که چین را از طریق راه زمینی به جنوب شرقی آسیا، جنوب آسیا، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا مرتبط کرده و همچنین دو مسیر دریایی که مناطق ساحلی چین، جنوب شرق و جنوب آسیا، اقیانوس آرام جنوبی، خاورمیانه و شرق آفریقا را تا اروپا متصل می کند.

این ابتکار یکی از پایه های اصلی تلاش شی جین پینگ برای گسترش نفوذ چین در خارج از کشور است.

طرفداران این طرح چین را برای دسترسی به منابع و رشد اقتصادی کشورهای جنوب جهان تحسین می کنند اما این ابتکار به دلیل درگیر کردن کشورهای فقیر با بدهی هنگفت و نیز آسیب به محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفته است.


منبع: https://www.irna.ir/news/85643384/%D8%A8%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF-%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%AF